چیزدونــــــــــ

صندوقچه علم

چیزدونــــــــــ

صندوقچه علم

  • ۰
  • ۰

بلند ترین آبشار

آنجل  ارتفاعی در حدود 980 متردارد که تقریبا 22 برابر آبشار نیاگارا  است . آبشار آنجل در زبان محلی با نام کرپاکوپای به معنی ریزش آب در عمیق ترین مکان شناخته می شود.

اما این آبشار توسط یک خلبان آمریکایی به نام جیمی آنجل کشف شد گر چه قرن‌ها بود قبیله‌های سرخپوستان که در این منطقه زندگی می کردند این آبشار را می شناختند اما در 16 نوامبر1933 آنجل در جستجوی طلا با هواپیمای خود مشغول پرواز در این منطقه بود، که این آبشار رامشاهده کرد. در 9 اکتبر 1937، آنجل به همراه همسر خود(ماری) و یک راهنمای کوهستان به آبشار بازگشت، او با هواپیمای خود در باتلاقی در نوک فلات این ناحیه فرود آمد، اما آنها قادر به پرواز مجدد نشدند و 11 روز بعد، پیاده به پایگاه خود بازگشتند.

این آبشار در جنگلهای دور افتاده پارک ملی کانایما در ایالت بولیوار در جنوب شرقی کشور ونزوئلا جای دارد  این آبشاراز فلاتی بلند واقع در مناطق کوهستانی گویان  پایین می ریزد، این مناطق مملو از فلات ها،تپه های گرد ، کوهستانهای مسطح و دره های تنگ می باشد که از جنوب شرقی ونزوئلا تا برزیل شمالی گسترده شده اند.

پوشش گیاهی این مناطق را جنگلهای انبوه بارانی گرمسیری تشکیل می دهد. ساکنین این منطقه، در زبان محلی به فلات های موجود در منطقه، اویان تپوی میگویند (تپوی یک کلمه سرخپوستی به معنی کوه است). شکافهای کوچک و مجراهای آب وسیع که در ماسه سنگهای فلات پدید آمده اند مقدار زیادی از باران را در خود ذخیره می کنند.این آب از کناره های فلات سرازیر می شود و آبشار آنجل را می سازد.

این آبشار به داخل شاخه ای از رود کارئو جاری می شود که سپس در رودخانه ی کارونی جریان می یابد(رودخانه کارونی یکی از شاخه های رودخانه بزرگ اورنیوکو می باشد که در مسیر خود به اقیانوس اطلس می پیوندد).

در فصل باران، آب آبشار آنجل به حداکثر مقدار خود می رسد و جریان آب با شدت فرومی ریزد. اغلب اوقات قله آبشار در زیر ابرها و قطرات ریز باران که در هوا پخش شده اند، از دید پنهان است.

منبع:http://www.mkouh.blogfa.com

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی