چیزدونــــــــــ

صندوقچه علم

چیزدونــــــــــ

صندوقچه علم

  • ۰
  • ۰

فهرست قدیمی ترین شهر های جهان را در ادامه مطلب ببینید.

1-دمشق پایتخت سوریه قدمتی 12000 ساله دارد و تمدنهای بزرگی را در خود پرورش داده است. این شهر روزگاری محل اقامت و زندگی تمدنهایی از پارس، یونان،‌ روم و عرب بوده است. شهر دمشق که امروزه 4 میلیون نفر جمعیت دارد از سال 1979 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
2-   آریحا شهری است واقع شده درکرانه باختری رود اردن که قدمت آن به 9000 سال پیش از میلاد باز می گردد. کاوشهای باستان شناسی نشان می دهد که در این منطقه مردمی زندگی می کردند که از قدیمی ترین تمدن های زمین به حساب می آیند. جمعیت این شهر در حال حاضر 27000 نفر است. 
 
3-تاریخ شهر شوش در ایران به 8000 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. این شهر پایتخت قدیمی تمدن عیلامی و پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی محسوب می شده است. قانون حمورابی که به دستور «حمورابی» شاه بابل نوشته شده برروی لوحی به طول 2 متر و 15 سانتی متر در این شهر کشف شده است. جمعیت شوش در حال حاضر 55000 نفر است.
4- پلودیو که در حال حاضر دومین شهر بزرگ بلغارستان محسوب می شود 9000 سال قدمت دارد و قدیمی ترین شهر اروپا به حساب می آید . نکته جالب در مورد این شهر این است که نام آن تاکنون 9 بار تغییر کرده و در دورانهای گوناگون اسامی مختلف داشته که هنوز هم رایج می باشد. این شهر بزرگ بلغارستان 580000 نفر جمعیت دارد. 
5-بیت المقدس در فلسطین، شهر مقدس مسلمانان و خاستگاه ادیان بزرگ جهان است. این شهر در طول تاریخ 6500 ساله اش، دوبار به طور کامل تخریب شده، 23 بار محاصره شده،‌52 بار مورد حمله قرار گرفته و اشغال شده و 44 بار نیز پس گرفته شده است. 750000 نفر در این شهر زندگی می کنند. 
6-تیر در لبنان یکی از زیباترین شهرها در دنیای کهن محسوب می شد. این شهر تا زمان حمله اسکندرمقدونی هرگز محاصره و اشغال نشده و شهر امنی برای ساکنانش به حساب می آمد.در شهر تیر لبنان که در حال حاضر چهارمین شهر بزرگ لبنان محسوب می شود، هنوز هم می توان آثاری از قدمت 6000 ساله آن پیدا کرد. 

7-آتن پایتخت یونان 3400 ساله است. این شهر که در طول تاریخ شاهد پستی ها و بلندی های فراوان بوده است،‌بیشتر به خاطر دوران طلایی خود در دوران «پریکلس» معروف است. پس از مرگ اسکندر مقدونی این شهر تضعیف شد ولی سالها به عنوان کانون روشنفکری و ظهور مکاتب فلسفی باقی ماند. این شهر تاریخی در حال حاضر 670000 نفر جمعیت دارد.
8-لیسبون از سالیان پیش مرکز مهم نظامی و تجاری کشور پرتغال بوده است. باستان شناسان در این شهر اشیایی را یافته اند که قدمتشان به 1200 سال قبل از میلاد می رسد. این شهر بر خلاف دیگر شهرهای اروپا که با گسترش شهرها، پیرامون شهرهای قدیمی شکل گرفته اند، سالهای بسیاری است که بدون گسترش چشم گیری به صورت قدیمی خود باقی مانده است. 
9-واراناسی در هند به عنوان کانون مذهبی و فرهنگی این کشور که 3000 سال قدمت دارد،‌شناخته می شود. هرساله بیش از یک میلیون هندو از چهار گوشه جهان در این شهر جمع می شوند تا به برگزاری مراسم دینی خود بپردازند و در رودخانه مقدس «گنگ» شنا کنند. 
10-رم، شهر امپراطوران رمی، بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر ایتالیا است.تاریخ سنتی، رم را شهری با قدمت 10000 ساله معرفی می کند. درافسانه ها آمده است که «اینید» از بازماندگان شهر «تروا» به سرزمین ایتالیای امروزی آمده و نوادگانش که توسط ماده گرگی بزرگ شدند،‌شهر رم را بر روی هفت تپه بنا کردند.امروزه دو میلیون و هشتصد هزار نفر دراین شهر زندگی می کنند. 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی