چیزدونــــــــــ

صندوقچه علم

چیزدونــــــــــ

صندوقچه علم

  • ۱
  • ۰

تئوتیهواکان مکانی باستانی در مکزیک است که حدود 40 کیلومتر با میکزیکوسیتی فاصله دارد. این شهر شامل بزرگ ترین سازه های هرمی شکلی بوده که در محدوده امریکای کلمبیائی ساخته شده است.

به غیر از این سازه های هرمی شکل، این مکان به دلیل اقامتگاه های عظیم واقع در "خیابان مردگان" و نیز نقاشی های دیواری بسیار زیبا و رنگارنگش، شهرت خاصی دارد. به علاوه سفال های ظریف و نارنجی رنگی نیز در این مکان ساخته می شود.
باستان شناسان عقیده دارند شهر تئوتیهواکان، حدود 100 سال قبل از میلاد مسیح تاسیس شد. ساخت آن تا سال 250 بعد از میلاد مسیح هم ادامه داشته و تا قرن هفتم یا هشتم مورد استفاده بوده است.

همچنین تا هزاره اول بعد از میلاد مسیح، بزرگ ترین شهر در امریکای قبل از آمدن کلمبیائی ها به شمار می رفت. این شهر حدود 200 هزار سکنه داشته که در آن زمان جزء بزرگ ترین شهرهای جهان محسوب می شد. برای اسکان دادن به این جمعیت عظیم، مجبور بودند آپارتمان های چند طبقه بسازند.

هر چند هنوز مطمئن نیستیم که تئوتیهواکان مرکز یک امپراتوری بوده یا خیر، ولی تاثیرات آن بر سایر مناطق مجاور به خوبی مشاهده می گردد؛ به خصوص در مناطقی همچون وراکروز و منطقه مایاها. شهر آزتک ها نیز ممکن است از این شهر تاثیر پذیرفته باشد. اصالت مردم این ناحیه هنوز مشخص نیست. دانشمندان نیز چند فرهنگی بودن مردم این شهر را تایید کرده اند.

امروزه تئوتیهواکان به همراه اماکن باستانی اش جزء شهرستان سان ژوآن تئوتیئوآکان در ایالت مکزیک به شمار می رفته که در 40 کیلومتری شمال میکزیکوسیتی قرار دارد. مساحت این منطقه، حدود 83 کیلومتر مربع است و در سال 1987 در لیست میراث جهانی یونسکو جای گرفت. این شهر از پربازدیدترین مناطق مکزیک به حساب می آید.

هرم خورشید بزرگ ترین ساختمان در شهر تئوتیئوآکان است. این هرم در حاشیه خیابان مردگان و در بین هرم ماه و نیایشگاه و نیز در زیر سایه کوهستان عظیم سرو گوردو واقع قرار دارد. در حقیقت این هرم عظیم، به عنوان قلب شهر محسوب می شود.

منبع:lhvnews.com



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی